Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/09/25
NMO Kids Monitor 2025: Televisie is bij kinderen het medium met het grootste bereik

De nieuwste editie van de NMO Kids Monitor biedt een uniek en actueel inzicht in het mediagedrag van kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen in 2025 zowel digitale als traditionele media omarmen: televisie en smartphones zijn favoriet, maar ook papieren media blijven onverminderd populair.

De NMO Kids Monitor 2025 bestaat uit een grootschalig onderzoek onder 1.025 kinderen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos I&O. Het onderzoek bevat tal van onderwerpen die betrekking op het mediagedrag van kinderen. De inzichten uit de NMO Kids Monitor zijn waardevol voor uitgevers, mediabedrijven, adverteerders en opvoeders. Ze helpen om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en om hun media-aanbod en communicatie effectiever vorm te geven.

 

Kinderen zijn mediafans
Kinderen zijn regelrechte mediafans: ze kijken video’s, luisteren naar muziek en podcasts, lezen boeken en magazines en spelen games. De NMO Kids Monitor laat zien dat het mediagedrag van kinderen steeds veelzijdiger wordt, waarbij verschillende platformen en vormen naast elkaar bestaan.

Televisie is bij kinderen het medium met het grootste bereik. Daarnaast groeit het gebruik van smartphones en tablets gestaag. Kinderen gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen.

 

Veel waarde aan tastbare media
Papieren media blijven een prominente rol spelen. Donald Duck is met afstand het meest gelezen tijdschrift, gevolgd door tal van andere titels. De resultaten tonen aan dat kinderen ook in het digitale tijdperk veel waarde hechten aan tastbare media.

Ook boeken blijven geliefd: 83% leest op papier en een derde van de kinderen las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Oudere kinderen (10-12 jaar) lezen minder dan jongere (6-9 jaar). Kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder.

 

Grote diversiteit in gebruik van internet en devices
Het internetgebruik van kinderen is divers: zij bezoeken vooral YouTube, maar ook educatieve sites en zelfs ChatGPT wordt door 23% gebruikt. WhatsApp is de meest gebruikte sociale media app, gevolgd door TikTok. Oudere kinderen (10-12 jaar) zijn actiever op sociale media dan jongere kinderen.

Kinderen maken gebruik van diverse devices: televisie, smartphone en tablet worden het meest gebruikt. Activiteiten variëren van filmpjes kijken en gamen tot huiswerk maken en muziek luisteren. Bijna 30% gebruikt een spraak-gestuurde assistent zoals Alexa of Google Assistant.

 

De resultaten van de NMO Kids Monitor 2025 zijn beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek. Het is mogelijk een rapportage (pdf-vorm) af te nemen bij NMO.

De Kids Monitor is een multi-client onderzoek uitgevoerd in 2013, 2017, 2020, 2023 en 2025. De laatste twee edities zijn uitgevoerd door Ipsos I&O, daarvoor was de uitvoering in handen van GfK.

Om de NMO Kids Monitor 2025 af te nemen, kunt u contact opnemen met:

Dwarka Berloth

e: dwarka.berloth@nationaalmediaonderzoek.nl

m: 06 3427 5086

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

10/03/25

Verslag TV Jaarrapport: na een kleine krimp in 2024 zal er in 2025 nieuwe kijktijd bijkomen

Nieuws Kennis

Tijdens de jaarlijkse presentatie van de belangrijkste TV-cijfers haalde Screenforce traditiegetrouw het net op over de TV-reclame en -kijkersmarkt van het afgelopen jaar. Een jaar

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport

05/03/25

TV-reclamemarkt komt in 2024 uit op € 900 miljoen

Nieuws Onderzoek Persberichten

Sterke groei van de bestedingen op de online video platforms Amsterdam, 5 maart 2025 – De bestedingen in de TV-reclamemarkt zijn in 2024 uitgekomen op

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Persberichten Nieuws

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers

18/08/25

Geen traditionele Sportzomer, toch veel sport

Nieuws

Traditiegetrouw worden de zomers in de even jaren aangemerkt als sportzomers. Dan vinden over het algemeen de toernooien plaats die grote hoeveelheden kijkers trekken: de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Kijkgedrag

28/04/25

TV-kijken anno 2025: de essentie uit de ruis filteren

Onderzoek Kennis

De vierde editie The new life of the living room onderzoek gaat op zoek naar datgene dat echt belangrijk is in een steeds verder versnipperend

Topics: Content, Kijkgedrag

28/07/25

Meest gelezen in H1 2025 over TV kijken: fragmentatie, vertrouwen en premium content

Inspiratie Kennis Onderzoek

De zomer is traditioneel een rustiger seizoen. Campagnes draaien op een lager pitje, collega’s zijn op vakantie en de agenda biedt (als het meezit) wat

Topics: Content, Kijkgedrag

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met