Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/01/20
Ritson analyseert EFFIE cases: grootte merk en creativiteit belangrijkste drivers effectiviteit

De grootte van het merk en de creativiteit zijn de twee meest belangrijke drivers voor de effectiviteit van marketing. Dat blijkt uit een analyse door Mark Ritson van duizenden EFFIE cases die hij heeft gekoppeld aan de resultaten uit andere onderzoeken, aan marketing learnings en aan zijn eigen werkervaring. Mark Ritson is hoogleraar marketing aan de Melbourne Business School en gasthoogleraar aan de Singapore Management University.

Share of mind, schappositie en equity
Op de bijeenkomst ‘Media, Marketing & Effectiveness’, georganiseerd door ThinkTV, legt hij uit dat de meest bepalende driver bij uitstek is ‘hoe groot het merk is’. Maar waarom? Grote merken hebben ondermeer een grote ‘share of mind’, een grote schappositie in de winkels en een groot vertrouwen of ‘equity’ bij de consument. De onderstaande figuur is een update van Paul Dyson uit 2014 van het 2006 rapport van Data2Decions.

Als je als merk niet bereid bent om te groeien bereik je nooit iets
Ritson legt in het artikel uit: ‘Grote merken kunnen meer geld investeren in grote marketingcampagnes en vallen daardoor ook meer op. De belangrijkste reden om een merk te bouwen is dat je daarmee een ‘oneerlijke’ voorsprong opbouwt qua effectiviteit in de toekomst. Voor kleine merken is er een belangrijke les. Tenzij je bereid bent om te groeien, en bereid bent om je omhoog te werken totdat je aan tafel zit bij de grote jongens, bereik je als merk nooit iets.

Focus op creatieve executie of de combinatie van media en creatieve executie
Een bijzondere creatieve executie kan merken – zowel grote als kleine – helpen om impact te maken. En daarmee komt deze driver op de tweede plaats in de ranglijst van Data2Decisions en van Ritson. In 2010 en in de jaren daarvoor was de creatieve executie het belangrijkste thema bij alle discussies over de EFFIE cases. Van 2011 tot en met 2015 werd media een belangrijker discussiepunt. Volgens Ritson komt dit door de opkomst van digital, de groei van programmatic advertising, de zorgen om brand safety, etc. Voor de 2016 en 2017 inzendingen lag de focus weer op de creatieve executie of de combinatie van media en creatieve executie.

Focus op linker hersenhelft en korte-termijn activatie
Ritson citeert het recente onderzoek van Peter Field dat concludeert dat de focus op de korte termijn effectiviteit, ook wel ‘short-termism’, leidt tot een daling in de effectiviteit. En hij citeert onderzoeker Orlando Wood van onderzoeksbureau System1, die aangeeft dat TV-reclames steeds meer inspelen op de linker hersenhelft. Die kant van de hersenen is gelinkt aan onmiddellijke resultaten en niet aan lange-termijn groei.

Creativiteit bepaalt een groot deel van de effectiviteit, en dat zijn we het afgelopen decennium allemaal vergeten. We moeten ons dat realiseren in het decennium dat gaat komen.

Dit artikel is een bewerking door Screenforce van het artikel over de analyses van Mark Ritson op warc.com. Op de site van WARC is door abonnees het volledige rapport te downloaden.

Over Mark Ritson
Mark Ritson is hoogleraar marketing aan de Melbourne Business School en gasthoogleraar aan de Singapore Management University. Ritson gaf eerder les aan onder meer de London Business School, MIT Sloan School of Management en de University of Minnesota. De eigenzinnige Australiër is wereldwijd erkend met meerdere onderscheidingen als een van de beste marketingdocenten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/08/19

Mark Ritson: Onderzoek Binet & Field is niet perfect maar daarom nog niet fout

Nieuwe ROI analyse Les Binet (3)

Nieuws Onderzoek Kennis

In zijn artikel op Marketingweek.com ontkracht hoogleraar marketing Mark Ritson de kritiek die er bestaat op het effectiviteitsonderzoek van Les Binet & Peter Field. In

Topics: ROI

11/02/19

The Currency of Marketing Effectiveness | De grote marketeers leggen het uit

Nieuws

In samenwerking met Thinkbox heeft Marketing Week een zevendelige videoserie uitgebracht onder de naam The currency of Marketing Effectiveness. In de zesde aflevering, getiteld ‘There’s

Topics: Reclame-effect, ROI

02/09/18

Mark Ritson: Targeting of massa marketing? Het antwoord is beide

Nieuws Onderzoek Kennis

De enige manier om op een duurzame wijze zowel korte als lange termijn groei te realiseren is om acties gericht op specifieke doelgroepen te combineren

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising

19/02/14

TV-reclame sterke en emotionele banden met merk

Onderzoek

TV speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’. Dit blijkt uit

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

17/03/20

Nieuw onderzoek Channel 4: Onverwachte TV-reclames zijn effectiever

Nieuws Onderzoek

Zijn investeringen in reclame eigenlijk wel effectief? En wat moet de insteek zijn? Die vraag wilde Channel 4 graag beantwoord zien, om adverteerders te helpen

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

18/11/15

TV-reclames vooral thematisch van karakter

Reclames vooral thematisch van karakter

Onderzoek

Adverteerders verkiezen klassieke thematische tv-campagnes boven reclames gericht op introducties of directe transacties. Van de 650 nieuwe commercials die in oktober 2015 werden uitgezonden, is

Topics: TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

6 november

Content Marketing | The Awards 2024 – Zet jouw werk in de spotlights!

Content Marketing | The Awards 2024 Kom op 6 november naar de feestelijke uitreiking in Haarlem!

6 november

asi Internationale Radio & Audio en Televisie & Video Conferenties 2024

Terug naar Venetië, Italië, voor de asi Internationale Radio & Audio en Televisie & Video Conferenties

Media Associate

Nielsen zoekt een Media Associate voor hun Media Operations Team in Amsterdam, verantwoordelijk voor het invoeren en coderen van uitzendspecifieke gegevens

Projectmanager Media & Marketing

De functie van Projectmanager Media & Marketing vraagt om een professional die sterk is in het plannen en organiseren van media-

(Offline) Media Specialist

Mediaplus, onderdeel van de wereldwijde Serviceplan Group Netherlands, zoekt een ervaren mediaprofessional die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, plannen en inkopen

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met