Kids van nu nemen continu nieuwe informatie op en zijn op steeds vroegere leeftijd al actief op het gebied van media. Daarnaast hebben zij een sterke mening over merken en producten. Dit zijn enkele van de conclusies uit een onderzoek onder ouders met kinderen. Onderzoeksbureau No Ties heeft in opdracht van RTL en BrandDeli een representatieve steekproef van 1.115 ouders met kinderen van 3 t/m 12 jaar oud ondervraagd.
Effecten nieuwe technologie op merken en aankoopproces ouders
Deze generatie is sneller dan ooit. Ze pikken communicatie razendsnel op en zelfs de jonge kinderen weten al sneller dan hun ouders wat voor een ontwikkelingen er plaatsvinden op het gebied van nieuwe technologieën. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor merken? En hoe sterk is de impact van kinderen op het aankoopproces anno 2019?
Kind laat zijn mening vaak horen
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen echte influencers zijn. Ze hebben een sterke en vriendschappelijke band met hun ouders en zijn niet bang om hun mening te uiten. Kinderen laten deze mening ook vaak horen. Tijdens een dagje shoppen zijn zij regelmatig mee met hun ouders en ook tijdens het online shoppen kijken kinderen vaak mee.
Hoe ouder het kind hoe groter de invloed
En wanneer zij aanwezig zijn… beslissen zij ook mee over de aankopen! Kinderen beslissen in hoge mate mee over welk speelgoed en welke kleding wordt gekocht, maar zelfs in de categorieën elektronica, smartphones en automotive worden kinderen gehoord. Hoe ouder kinderen worden, hoe groter deze invloed wordt.
Kind pakt reclames als eerste op
Kinderen vertellen ouders ook actief over merken en reclames waar zij zelf nog niet mee bekend waren. Een pakkende slogan of jingle wordt goed onthouden en de juiste inslag van humor en fun zorgt er zelfs voor dat kids jouw reclame sámen bespreken. Om ook onder kinderen zelf actie te creëren is een duidelijke afzender hierbij noodzakelijk.
Praktische tips voor adverteerders
- Kids zijn echte influencers: vergeet de waarde van hun mening niet in communicatie
- Zorg ervoor dat je top-of-mind bent bij kinderen tijdens het aankoopmoment
- Betrek kinderen ook in de minder voor de hand liggende categorieën in communicatie
- Houd rekening met de manier waarop kinderen content consumeren bij campagneplanning richting deze doelgroep
- Het beste umfeld voor communicatie is fictie bij jonge kinderen en realistische content bij oudere kinderen
- Zorg voor een pakkende slogan en/of jingle, de juiste dosis humor en een duidelijke afzender
Dit artikel is een bewerking door Screenforce van de informatie over dit onderzoek van BrandDeli aangevuld met informatie uit de brochure ‘Power tot the kids De rol van kinderen in het aankoopproces’.
Voor meer informatie, neem contact op met Cynthia Overeem, Marketing Research & Insights Specialist.