In 2024 kondigde NPO de komst van Eva Jinek in de vooravond aan. En SBS6 gaf later in het jaar aan vanaf begin 2025 de vooravond af te trappen met een nieuw nieuws- en actualiteitenprogramma in samenwerking met de Telegraaf. Ondertussen staat de vooravond van RTL 4 als een huis, ook een reden voor de andere zenders met nieuwe programmering nieuwe kijkers naar zich toe te trekken. Inmiddels is Nieuws van de Dag anderhalve maand op weg en is Eva een vertrouwd gezicht op haar nieuwe plek in de vooravond. Tijd om eens de balans op te maken en te kijken hoe het speelveld zich ontwikkelt in de belangrijkste commerciële doelgroep 25-59 jaar. Screenforce neemt je mee door de aanleiding en de recente resultaten.
De aanleiding
Als je kijkt naar het gesprek van de dag dan levert SBS6 daar een belangrijke bijdrage aan met Vandaag Inside. De heren zijn vaak het onderwerp van gesprek in andere nieuwsmedia en bij het koffie-apparaat. Ongeacht of je het met hen eens bent is dat knap. Ze zorgen ervoor dat de zender en het programma eigenlijk continue in de publiciteit staan. Daarachter schuilt direct het probleem dat de zender zal hebben ervaren, en wordt mooi geïllustreerd door onderstaande grafiek.
Waar je ziet dat bij NPO1 en RTL 4 het aantal kijkers vanaf het einde van de middag hard stijgt, kwam dat bij SBS6 maar langzaam op gang. Daar bleef dus heel veel liggen en het is begrijpelijk dat zij zichzelf ten doel hebben gesteld om een groter deel van de ‘vooravond-taart’ toe te eigenen.

Performance Nieuws van de Dag in 25-59 jaar
In het najaar van 2023 introduceerde SBS6 al Goednieuws Vandaag om 18:00 uur. Het wijzigen van je horizontale vooravondprogrammering (horizontaal duidt op het feit dat je elke avond dezelfde programma’s hebt staan) is niet zonder risico’s. Vaste kijkpatronen van de kijkers kunnen in de vooravond erg hardnekkig zijn en kijkers wegsnoepen bij concurrenten is een strategie waar een lange adem voor nodig is. Als je niet direct een grote verschuiving ziet is dat dus niet direct een reden voor paniek. De performance van Goednieuws Vandaag viel echter dusdanig tegen dat er andere keuzes gemaakt moesten worden. De human interest titels die om 18:00 uur werden uitgezonden, had de zender nodig om de tijd te overbruggen tot ze hun nieuwe programma Nieuws van de Dag konden lanceren. In onderstaande grafiek is te zien hoe Nieuws van de Dag in de eerste 6 weken scoort in de commerciële doelgroep 25-59 jaar, afgezet tegen de programma’s die daarvoor op datzelfde tijdstip geprogrammeerd stonden. De eerste zes weken van Nieuws van de Dag liggen in lijn met de performance van de herhalingen van De Overtreders in de doelgroep 25-59 jaar, die het grootste deel van het afgelopen jaar op dat tijdstip zijn uitgezonden. De zender zal naar meer kijkers en hogere zenderaandelen streven, zeker ook gezien de scores van de programma’s die erna staan: Lang Leve de Liefde en De Bondgenoten. Toch zijn deze scores een beter uitgangspunt dan bij Goednieuws Vandaag, zo’n anderhalf jaar geleden.

Publiekssamenstelling vooravond programma’s
Als we kijken naar het kijkersprofiel van de verschillende vooravond programma’s dan valt in onderstaande grafiek op dat het profiel van de programma’s in de vooravond van SBS 6 voor een groot deel vergelijkbaar was met die van de RTL 4 programma’s en daarmee een stuk jonger was dan de programmering op NPO1. Het profiel van Nieuws van de Dag is echter duidelijk ouder en ligt meer in lijn met NPO1. Dat is dus een behoorlijke verschuiving. Zeker ook als je ziet dat Eva, die Sophie & Jeroen vervangen heeft op NPO1, een vergelijkbaar profiel heeft als diens voorgangers. SBS6 heeft op het tijdstip dus wel een publieksverschuiving gehad en dat is opvallend gezien de eerder beschreven vaste kijkpatronen.

De vooravond in zijn geheel
Op NPO1 heeft Eva sinds de start een hoger zenderaandeel weten te halen in 25-59 jaar dan voorganger Sophie & Jeroen. Toch laat ook die zender zien dat er meer nodig is voor een structurele en grote stijging over de vooravond in zijn geheel, omdat het zenderaandeel van NPO1 over de gehele vooravond weinig effect laat zien. SBS6 heeft in de afgelopen anderhalf jaar in verhouding de grootste stijging laten zien, zoals in onderstaande grafiek te zien is. Maar in die grafiek is ook te zien dat RTL 4 nog steeds de grote winnaar in de vooravond is. En die zit vooralsnog stevig in het zadel.

Die positie is het resultaat van jarenlange investering. Dat neemt niet weg dat de vooravond van RTL 4 ook moeilijke tijden heeft gekend en de vooravond van NPO 1 daarvoor jarenlang de grootste winnaar was. Het kan dus verkeren, al zal dat hoogstwaarschijnlijk geleidelijk gaan omdat het neerkomt op het doorbreken van vaste kijkpatronen en die kunnen hardnekkig zijn.