Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/07/20
Ebiquity: Impact van creativiteit verhogen met behulp van modelling technieken

Het nieuwste rapport van marketing analytics bureau Ebiquity, ‘How Creativity drives Advertising Effectiveness’, stelt dat creativiteit meetbaar is maar dat er bepaalde technieken gebruikt moeten worden om merkwaarden en campagnes te finetunen. Dat maakt het mogelijk om je marketinginvesteringen te optimaliseren op basis van lange-termijn effecten. Volgens Ebiquity is creativiteit goed te meten, maar het gebruik van Marketing Mix Modelling technieken is essentieel. Hierdoor kun je isoleren wat het effect is van de brand equity op de lange termijn bedrijfsresultaten versus alle andere aspecten van de marketingmix, zoals distributie- en seizoeneffecten.

Moeilijk te meten creativiteit lijdt tot korte-termijn focus
Al voor de coronacrisis zijn merken meer de nadruk gaan leggen op korte-termijn campagnes, mede vanwege de financiële druk om korte-termijn winsten te genereren. Deze campagnes zijn qua indicatoren zoals aantallen impressies en click-through-rates goed meetbaar. Het onderliggende probleem is volgens Ebiquity dat adverteerders denken dat creativiteit moeilijk meetbaar is. Terwijl alle bewijslast uit marketinganalyses juist aantoont dat emotionele, verhalende reclames veel effectiever zijn. Het probleem bestaat volgens Ebiquity uit twee elementen:

  1. Adverteerders moeten overtuigd zijn dat lange termijn investeringen in merkeigenschappen en distinctive brand assets zinvol zijn.
  2. Adverteerders moeten de nodige know how hebben van econometrische technieken die modellering van campagne-effecten mogelijk maken.

 

Creativiteit is een combinatie van originele ideeën die bruikbare oplossingen bieden
Volgens Ebiquity is er tegenwoordig wel een overeenstemming onder marketeers dat creativiteit niet alleen meetbaar is maar dat het ook een kritieke factor is voor het verhogen van de reclame-effectiviteit. In het rapport citeert Ebiquity de definitie die WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft geformuleerd met betrekking tot creativiteit: ‘Het genereren van originele en goede ideeën en bruikbare oplossingen voor marketingproblemen, gebruikmakend van vernieuwend denken waarmee je connecties maakt die nog niet eerder gebruikt zijn’.

Door te investeren in distinctive brand assets hoeven merken minder uit te geven voor hoge merkbekendheid
Merken moeten focussen op distinctive brand assets die in de praktijk werken als een – emotioneel geladen – snelkoppeling naar de merkvoorkeur in het consumentenbrein. Maar om deze distinctive brand assets te ontwikkelen is tijd nodig. ‘Merken die investeren in het opbouwen van distinctive brand assets bouwen een geheugenstructuur op bij consumenten die lang blijft bestaan en niet snel afbrokkelt. Daardoor hoeven deze merken minder reclamebudget te besteden om een hoge merkbekendheid te handhaven’, aldus het rapport. Een andere factor is het gebruik van een uniek reclame karakter of unieke slogan, zoals de Simpel vingerpoppetjes of de slogan I’m Lovin’ It van McDonald’s. Onderzoek van marketingeffectiviteitsbureau System1 heeft de werking van unieke karakters en slogans al eerder onderbouwd. Hoe sneller de associatie van het karakter of de slogan met het merk bij de consument gelegd wordt – vanwege de bekendheid – hoe positiever we het merk beoordelen. Uit de analyses van System1 blijkt dat het gebruik van deze unieke karakters en slogans een positief effect heeft op zowel het marktaandeel als de winst.

Welke brand equity aspecten dragen het meeste bij aan de winstgroei?
Met behulp van econometrische analyses kunnen onderzoekers isoleren welke impact creatieve elementen hebben los van alle andere aspecten van de marketingmix, zoals seizoensinvloeden of campagnes van concurrenten. Marketing Mix Modelling geeft inzicht in het vergelijken van ‘hoofd versus hart versus hand’-campagnes. Waarbij ‘hart’ staat voor de meer emotionele en meer creatieve merkcampagnes, ‘hoofd’ voor de rationele informatie gedreven campagnes en ‘hand’ voor de volledig prijs-gedreven promoties.

Om creativiteit goed te meten is volgens Ebiquity het gebruik Brand Equity modelling echter essentieel. Hierdoor kun je isoleren wat het effect is van de ‘brand equity’ op de lange-termijn bedrijfsresultaten. ‘Het maakt duidelijk welke creatieve uitingen het beste hebben gewerkt en welke merkwaarden de winst het meest hebben doen stijgen. Hierdoor kunnen merken hun brand equity aspecten benoemen die het meeste bijdragen aan de winstgroei.’

Identificeren en optimaliseren van brand equity onderdelen
Met deze aanpak, Brand Equity modelling, kunnen adverteerders en hun bureaus de merkwaarden en campagnes die het meeste bijdragen aan de lange-termijn performance identificeren en optimaliseren. ‘Hierdoor weten ze met zekerheid welke brand equity onderdelen de meeste impact hebben op de creativiteit en op de effectiviteit. Je ziet dan ook welke onderdelen verder uitgebreid kunnen worden en welke onderdelen kunnen worden afgebouwd.’

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel over het Ebiquity rapport op warc.com. Het hele rapport kan gedownload worden op de Ebiquity site.

Expert Sessies over distinctive brand assets en marketing mix modelling
Screenforce heeft eerder Expert Sessies georganiseerd over dit onderwerp, waarvan je de verslagen terugvind op onze site. Op 26 november 2019 een Expert Sessie over Dinstinctive Brand Assets met bijdragen van Validators, Marktplaats en de Belgische VAR. Op 12 juni 2018 hadden we een sessie over Marketing Mix Modelling met bijdragen van DVJ, Objective Partners en Validators.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/03/20

Ebiquity rapport ‘Mind the Gap’ waarschuwt: let op de kwaliteit van bereik

Nieuws Onderzoek

Marketing analytics bureau Ebiquity heeft een analyse gedaan op de data van vijftien verschillende mediacampagnes afkomstig van vijf vooraanstaande Britse adverteerders, om inzicht te krijgen

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Jongeren en media

25/11/19

Re-evaluating Media: Ebiquity onderzoekt beeld mediaprofessionals over effectiviteit media

Nieuws Onderzoek

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

31/07/18

Onderzoek Ebiquity toont welke branches ROI kunnen verhogen met inzet TV

Nieuw onderzoek Ebiquity toont welke branches hun ROI kunnen verhogen met inzet TV

Nieuws Onderzoek Kennis

Het toonaangevende marketing analytics bureau Ebiquity heeft in opdracht van het Australische ThinkTV een uitgebreide ROI-analyse gedaan waarbij gekeken is naar de campagnes van 21

Topics: Reclame-effect, ROI

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

04/05/21

Wereldwijd overzicht effectonderzoek: TV is de aanjager voor bedrijfsresultaten

Nieuws Onderzoek

De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het

Topics: Reclame-effect, ROI

12/08/15

Meer online aankopen dankzij multitaskers

SPOT Meer online aankopen dankzij multitaskers

Onderzoek

Vlak nadat TV-kijkers een TV-commercial hebben gezien, bezoeken veel multitaskende kijkers de adverteerderswebsite en kopen ze het geadverteerde product. Dat is de conclusie van Amerikaans

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, 2nd screening, Online Video

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met