De online-advertentiemarkt is een gevaar is voor burgers en democratie. Conor Murray, Director Regulatory & Public Affairs bij egta, heeft reclame-expert Bob Hoffman in het kader van de ‘Egta Expert series’ geïnterviewd over de staat van online reclame. Bob Hoffman is een oud reclameman en veelgevraagd internationaal spreker over reclame en marketing. Hij heeft maar liefst zes boeken geschreven over Marketing, die alle zes Amazon bestsellers zijn geworden. In 2021 heeft hij het Britse en het Europese Parlement toegesproken. En afgelopen 9 maart heeft hij een presentatie tijdens een lunch Seminar gegeven voor het Europees Parlement met als titel: ‘Effective marketing or intrusive targeting’
Egta Expert series over de staat van online reclame
In het egta interview beantwoord Bob Hoffman vragen over ad fraude, de gevaren van tracking door online platforms, wat de reclame industrie kan doen om de risico’s te beperken en hoe toezichthouders en politici aandacht moeten besteden aan dit onderwerp. Het interview duurt 18 minuten.
Je kan het egta interview hier terugkijken:
Je kan het egta interview hier terug beluisteren:
Lunch seminar Europees Parlement: ‘Effective marketing or intrusive targeting’.
Donderdag 9 maart is er voor het Europees Parlement een lunch seminar gegeven met als titel: ‘Effective marketing or intrusive targeting’. Sprekers waren onder andere Bob Hoffman, Johnny Ryan, Tom Dobber en Paul Tang. Johny Ryan is de vertegenwoordiger van de Irish Council of Civil Liberties en hij vecht tegen global Tech-players zoals Google and Meta vanwege hun inbreuk tegen privacy. Hij heeft in verschillende landen rechtszaken op dit terrein gewonnen.
In het lunch seminar waarschuwt Bob Hoffman het Europees Parlement dat de online-advertentiemarkt een gevaar is voor burgers en democratie. Het probleem is het tracken: ‘Stop tracking. Ze kunnen afleiden wie onze vrienden zijn, wat onze interesses zijn, wat onze seksuele voorkeuren zijn, wat onze politieke voorkeuren zijn en waar we ons op elk moment van de dag bevinden. Ze gebruiken deze informatie op twee manieren: 1. om ons dingen te verkopen, en 2. om deze informatie door te verkopen aan andere marketeers en organisaties.’ De twee meest ernstige problemen noemt hij ‘Het gevaar voor individuen en de samenleving’ en ‘advertentiefraude.’ Zo sturen grote techbedrijven data van hun gebruikers naar duizenden organisaties, ook in dictatoriale landen. ‘Er is geen controle over deze gegevens zodra deze zijn verzonden.’ Tracking kan mensen ook versneld laten radicaliseren (bijvoorbeeld via Facebook-groepen) en het vertrouwen van burgers in overheden negatief beïnvloeden.
De video opname van het lunch seminar staat hier online. Daar staat ook de Nederlandse vertaling van de speech van Bob Hoffman.
Over egta
Egta is de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, en vertegenwoordigt 160 verschillende TV-sales huizen uit 40 verschillende landen. Hierdoor heeft egta een zeer grote en zeer gevarieerde achterban.