Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/04/19
Slim gebruik van data maakt TV effectiever en garandeert hoog bereik

Volgens effectiviteitsgoeroes Peter Field en Les Binet is TV een essentieel onderdeel van de communicatiemix voor adverteerders waarmee een groot bereik en kostenefficiënte groei kan worden gerealiseerd. Tegelijkertijd is het vermogen van TV om een groot bereik te genereren snel achteruitgegaan. De oplossing is om slim gebruik te maken van data. De impact daarvan is enorm en de slimmere targetingtechnieken kunnen adverteerders uit elke branche helpen.

Groot bereik steeds moeilijker te realiseren
Adverteerders en hun bureaus hebben een dilemma. Aan de ene kant moeten ze volgens Byron Sharp proberen om alle kopers binnen de productcategorie zo vaak mogelijk te bereiken. En volgens effectiviteitsgoeroes Peter Field en Les Binet blijft TV een essentieel onderdeel van de communicatiemix om dit bereik en kostenefficiënte groei, te bereiken. Tegelijkertijd is het vermogen van TV om een groot bereik te genereren snel achteruitgegaan. In de afgelopen vijf jaar is het aantal GRP’s dat nodig is om de helft van alle volwassenen te bereiken in de VS gestegen met 50%, in Frankrijk met 40% en in Engeland met 22%. In andere landen is de trend hetzelfde waardoor de doelstelling van Sharp moeilijker wordt om te bereiken. Er is een bereikskloof en deze neemt steeds meer toe, zeker onder jongeren. Het wordt steeds duurder om massabereik in te kopen.

Online reclame dicht de bereiks-kloof maar genereert niet dezelfde impact
Om deze kloof te dichten hebben sommige adverteerders ingezet op grootschalige gepersonaliseerde online campagnes waarbij ze tailor made boodschappen sturen naar high-value prospects. Maar dat is een extreme reactie. Er zijn grote bedragen geïnvesteerd in de technologie en de data om dat soort personalisering te realiseren maar het is de vraag of deze investering wordt terugverdiend. Bovendien is niet elk bereik hetzelfde. Het is mogelijk om de bereikskloof te dichten met online reclame maar daarmee genereer je niet dezelfde impact op de consument die TV genereert, zeker niet op dezelfde grote schaal.

Slim gebruik maken van data
Het dilemma is dat TV essentieel blijft in het communicatieplan maar dat de bereikseffectiviteit aan het afnemen is. En om hiervoor te compenseren worden we gedwongen tot grote investeringen in datagedreven oplossingen. Uiteindelijk verstoort dit het Sharp/Field en Binet ideaal en wordt het steeds moeilijker om alle categoriegebruikers te bereiken. Maar er is wel een oplossing. Een oplossing die het hoge bereik van Sharp garandeert, die de daling in TV-bereik onder categoriegebruikers compenseert, en die budget vrijmaakt om elk bereiksgat te dichten. De oplossing is slim gebruik maken van data.

Plannen op gedragsdata verbetert de kosten minimaal 10%
Door voor TV gebruik te maken van dezelfde data die we gebruiken voor de planning van gepersonaliseerde online campagnes, worden GRP’s ingekocht voor de echte categoriegebruikers in plaats van voor op sociodemo’s gebaseerde benaderingen. Dat lijkt een definitie kwestie maar is in de praktijk uiterst belangrijk. Doordat we onze TV bestanden fuseren met gedragsdata, bijvoorbeeld ‘hondenbezitters’, kunnen we onze campagnes plannen op basis van echte interesses in plaats van bijvoorbeeld op het criterium ‘25-45 jaar met welstand B1B2C’. Door op deze gedragscriteria te plannen worden de kosten om categoriegebruikers te bereiken, zoals Sharp aanbeveelt, met minimaal 10% verbetert.

TV in combinatie met targeted videocampagnes
Dankzij de juiste data bereiken we categoriegebruikers, in plaats van mensen die op categoriegebruikers lijken. Door bereik zo efficiënter in te plannen wordt budget vrijgemaakt voor targeted video campagnes, waarmee de bereikskloof gedicht wordt voor de consistent omschreven doelgroep. En bovendien kunnen we cross-media bereik meten en vaststellen wie niet door TV wordt bereikt, door bij de planning van zowel de online- als de TV-reclame single source data te gebruiken. Door extra contacten in te zetten op de niet door TV of online bereikten kan een maximaal bereik onder categoriegebruikers worden gerealiseerd. Daardoor wordt Sharp zijn bereiksdoelstelling gerealiseerd, wordt op de juiste schaal gepersonaliseerd, de relevantie van de boodschap gemaximaliseerd, en een hoge ROI verkregen.

Principe werkt voor alle branches
Dezelfde databestanden kunnen ook gebruikt worden voor andere kanalen zoals radio en out-of-home. Hierdoor wordt de doelgroep gedetailleerder gekwantificeerd en geïdentificeerd dan volgens traditionele media definities. En wordt er zorgvuldiger geïnvesteerd. Dit principe werkt voor elke branche, waardoor TV nog krachtiger en effectiever wordt. En waarbij marketeers verzekerd zijn van het bereiken van alle, of veel meer, categoriegebruikers.

Data kan gebruikt worden bij de planning van elk kanaal en elke strategie
Als TV inderdaad in de toekomst steeds meer programmatic wordt ingepland dan zullen de technische lessen uit online reclameplanning ook toegepast kunnen worden op dit belangrijke medium. Maar dat kan nog even wat tijd kosten. De belangrijkste les nu is dat online reclame niet het alleenrecht bezit op data. Data kan gebruikt worden bij de planning van ieder kanaal en iedere strategie. De impact van slim gebruik van data is enorm en de slimmere targetingtechnieken kunnen iedere adverteerder helpen.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van het artikel van David Beale, chief data officer van MediaCom op campaignlive.co.uk

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Kennis Nieuws Onderzoek

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

01/10/18

Een Gouden Eeuw voor TV-reclame – Ebiquity UK analyseert 2.000 campagnes

Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens Dr. Nick Pugh, Head of Effectiveness Ebiquity UK, moeten we de doemdenkers negeren. Hij beschrijft vijf redenen waarom TV een blakend gezond medium is.

Topics: Reclame-effect

27/08/18

Effect mediabudget in kaart gebracht

Kennis Nieuws Onderzoek

De effectiviteit van het ingezette mediabudget op de verkoop verschilt sterk per branche en per reclamedoelstelling. Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland is het effect

05/04/17

RTL lanceert nieuw product: bumper ads

Nieuws

RTL breidt de video-advertentiemogelijkheden uit met een nieuw product: de bumper ad. Deze korte pre-rolls van maximaal zes seconden worden ingezet in de digitale en

Topics: Online Video, Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

28/01/15

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Onderzoek

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.  Humoristische

Topics: Reclame-effect, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

12/03/15

SpotXchange Benelux leidende rol online videomarkt

Nieuws

Op 11 maart jl. is SpotXchange Benelux officieel gelanceerd. Met de komst van SpotXchange krijgen adverteerders toegang tot de hoogwaardige video-inventory van onder andere RTL

Topics: Online Video, Targetted TV Advertising, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met