Deze week in de Screenflash een inspirerende business case uit Denemarken. Daar heeft het saleshuis TV 2 Network in december vorig jaar een interessant platform gelanceerd bedoeld voor de kleine en middelgrote bedrijven. ‘TV 2 Connect’ is de naam van een uniek selfservice platform voor de inkoop van addressable TV-campagnes. Juist in een tijd waarin steeds meer nieuwe (online) bedrijven de stap naar reclame kunnen maken is een laagdrempelig platform een grote pre. Kijk naar initiatieven als de Ster Klantportal en Screenforce TIP in de Nederlandse markt.
Propositie voor kleine en middelgrote bedrijven
Op dit moment levert het Deense saleshuis targeted reclame via zowel lineaire ‘dynamic ad replacement’ als via Video on Demand (VOD) pre-rolls. Hiervan wordt 70% rechtstreeks ingekocht door TV-adverteerders, 20% via programmatic inkoop en 10% via direct sales. Het door TV 2 ontwikkelde nieuwe platform ‘TV 2 Connect’ richt zich met name op kleine en middelgrote bedrijven.
De markt vraagt om addressable TV
Er zijn verschillende redenen waarom deze nieuwe en flexibele tool door TV 2 in de markt is gezet:
- Op dit moment zijn er meer dan 300.000 kleine en middelgrote bedrijven in Denemarken. Deze hebben geen behoefte om landelijk te adverteren op TV en kunnen zich het budget voor een landelijke campagne ook niet veroorloven.
- De huidige trend onder adverteerders is om media buying intern onder te brengen (in housing) en om de data die ze zelf bezitten over hun klanten te benutten bij hun inkoop. Sommige adverteerders vragen hun digital of creative bureaus om namens hen de media inkoop te verzorgen. Hierdoor wordt de TV-inkoopmarkt nu opengesteld voor een heel nieuwe groep aan bureaus die zelf geen toegang hebben tot de gangbare TV-inkoopplatforms.
- Door de flexibiliteit en het gebruiksgemak van de tool is deze ook een aantrekkelijke optie voor de bestaande mediabureaus om snel de beschikbare inventory in bepaalde perioden te checken of om klanten met regionale of lokale campagnes, zoals franchisenemers, te bedienen.
Een flexibele en makkelijk te gebruiken tool creëren
De tool is door TV 2 zelf in huis ontwikkeld en is volledig geïntegreerd met het huidige cliëntsysteem (met toegang tot de facturatie informatie), met de spotdatabase (voor de commercial uitingen) en met de TV ad server waardoor de beschikbaarheid van de VOD en live TV spots – via OTT – gecheckt kan worden.
De tool ‘TV 2 Connect’ maakt het adverteerders mogelijk om hun campagnes te optimaliseren op basis van demographics (leeftijd en geslacht), frequentie caps (hoe vaak wil je dat de doelgroep over alle devices heen de commercial ziet) en niet in de laatste plaats geografisch. Dat kan zijn op basis van regio, woonplaats of postcode.
De interface van de tool is bewust gemodelleerd om op de advertentie interface van Facebook te lijken, zodat hij makkelijk te gebruiken is en er bekend uitziet voor online planners. Als de commercial is goedgekeurd kan een campagne al na 4 uur gaan lopen.
Christian Godske, Head of Innovation Addressable TV bij TV 2 Denmark: “TV 2 Connect levert daadwerkelijk ‘the best of both worlds’. Met dit platform combineren adverteerders de kwaliteit, emoties en transparantie van TV-reclame met de targeting en insights van online.”
Presentatie TV 2 tijdens Future of TV Advertising
Tijdens de Global editie van The Future of TV Advertising webinar op 8 december vorig jaar heeft Christian Godske een toelichting gegeven op TV 2 Connect. Je kunt de videoregistratie terugkijken: .
De verdere ontwikkeling van de tool
De eerste versie van de tool is in december 2020 beschikbaar gesteld aan de markt. De volgende versie die op korte termijn wordt gelanceerd maakt het adverteerders mogelijk om voor de betaling van campagnes gebruik te maken van een creditcard. Op dit moment moet een adverteerder eerst nog geregistreerd worden als klant. De volgende uitbreiding zal ook de mogelijkheid tot contextuele targeting bieden (targetten op umfeld). Ook kun je in de volgende versie targetten op huishoudens met kinderen en huishoudens waarvan de leden naar kinderprogramma’s kijken. Nog belangrijker is dat deze versie het ook mogelijk maakt om custom selecties te maken. Hierbij kunnen adverteerders hun eigen first party data kunnen gebruiken om tailor made doelgroepen aan te maken. Bijvoorbeeld door bepaalde klanten uit te sluiten of bepaalde klanten te bereiken met een speciale creatieve uiting.
Meer weten over TV 2 Connect?
Heb jij vragen over TV 2 Connect? Stuur een email met jouw vraag naar info@screenforce.nl.