Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/02/21
Interessante case: Deense TV 2 start selfservice platform voor addressable TV

Deze week in de Screenflash een inspirerende business case uit Denemarken. Daar heeft het saleshuis TV 2 Network in december vorig jaar een interessant platform gelanceerd bedoeld voor de kleine en middelgrote bedrijven. ‘TV 2 Connect’ is de naam van een uniek selfservice platform voor de inkoop van addressable TV-campagnes. Juist in een tijd waarin steeds meer nieuwe (online) bedrijven de stap naar reclame kunnen maken is een laagdrempelig platform een grote pre. Kijk naar initiatieven als de Ster Klantportal en Screenforce TIP in de Nederlandse markt.

Propositie voor kleine en middelgrote bedrijven
Op dit moment levert het Deense saleshuis targeted reclame via zowel lineaire ‘dynamic ad replacement’ als via Video on Demand (VOD) pre-rolls. Hiervan wordt 70% rechtstreeks ingekocht door TV-adverteerders, 20% via programmatic inkoop en 10% via direct sales. Het door TV 2 ontwikkelde nieuwe platform ‘TV 2 Connect’ richt zich met name op kleine en middelgrote bedrijven.

De markt vraagt om addressable TV
Er zijn verschillende redenen waarom deze nieuwe en flexibele tool door TV 2 in de markt is gezet:

  1. Op dit moment zijn er meer dan 300.000 kleine en middelgrote bedrijven in Denemarken. Deze hebben geen behoefte om landelijk te adverteren op TV en kunnen zich het budget voor een landelijke campagne ook niet veroorloven.
  2. De huidige trend onder adverteerders is om media buying intern onder te brengen (in housing) en om de data die ze zelf bezitten over hun klanten te benutten bij hun inkoop. Sommige adverteerders vragen hun digital of creative bureaus om namens hen de media inkoop te verzorgen. Hierdoor wordt de TV-inkoopmarkt nu opengesteld voor een heel nieuwe groep aan bureaus die zelf geen toegang hebben tot de gangbare TV-inkoopplatforms.
  3. Door de flexibiliteit en het gebruiksgemak van de tool is deze ook een aantrekkelijke optie voor de bestaande mediabureaus om snel de beschikbare inventory in bepaalde perioden te checken of om klanten met regionale of lokale campagnes, zoals franchisenemers, te bedienen.

Een flexibele en makkelijk te gebruiken tool creëren
De tool is door TV 2 zelf in huis ontwikkeld en is volledig geïntegreerd met het huidige cliëntsysteem (met toegang tot de facturatie informatie), met de spotdatabase (voor de commercial uitingen) en met de TV ad server waardoor de beschikbaarheid van de VOD en live TV spots – via OTT – gecheckt kan worden.

De tool ‘TV 2 Connect’ maakt het adverteerders mogelijk om hun campagnes te optimaliseren op basis van demographics (leeftijd en geslacht), frequentie caps (hoe vaak wil je dat de doelgroep over alle devices heen de commercial ziet) en niet in de laatste plaats geografisch. Dat kan zijn op basis van regio, woonplaats of postcode.

De interface van de tool is bewust gemodelleerd om op de advertentie interface van Facebook te lijken, zodat hij makkelijk te gebruiken is en er bekend uitziet voor online planners. Als de commercial is goedgekeurd kan een campagne al na 4 uur gaan lopen.

Christian Godske, Head of Innovation Addressable TV bij TV 2 Denmark: “TV 2 Connect levert daadwerkelijk ‘the best of both worlds’. Met dit platform combineren adverteerders de kwaliteit, emoties en transparantie van TV-reclame met de targeting en insights van online.”

Presentatie TV 2 tijdens Future of TV Advertising
Tijdens de Global editie van The Future of TV Advertising webinar op 8 december vorig jaar heeft Christian Godske een toelichting gegeven op TV 2 Connect. Je kunt de videoregistratie terugkijken: https://bit.ly/3dcgqTe.

De verdere ontwikkeling van de tool
De eerste versie van de tool is in december 2020 beschikbaar gesteld aan de markt. De volgende versie die op korte termijn wordt gelanceerd maakt het adverteerders mogelijk om voor de betaling van campagnes gebruik te maken van een creditcard. Op dit moment moet een adverteerder eerst nog geregistreerd worden als klant. De volgende uitbreiding zal ook de mogelijkheid tot contextuele targeting bieden (targetten op umfeld). Ook kun je in de volgende versie targetten op huishoudens met kinderen en huishoudens waarvan de leden naar kinderprogramma’s kijken. Nog belangrijker is dat deze versie het ook mogelijk maakt om custom selecties te maken. Hierbij kunnen adverteerders hun eigen first party data kunnen gebruiken om tailor made doelgroepen aan te maken. Bijvoorbeeld door bepaalde klanten uit te sluiten of bepaalde klanten te bereiken met een speciale creatieve uiting.

Meer weten over TV 2 Connect?
Heb jij vragen over TV 2 Connect? Stuur een email met jouw vraag naar info@screenforce.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/07/20

Verslag van de webinar met Nigel Walley: een update over Addressable TV

Nieuws

Op donderdag 16 juli organiseerde Screenforce een webinar rond het thema ‘Addressable TV’. Vanuit Engeland presenteerde Nigel Walley de stand van zaken en behandelde hij

22/08/19

Onderzoek Sky toont aan dat addressable TV effectiever is dan lineaire TV

Kennis Nieuws Onderzoek

De Britse addressable TV-markt groeit en op dit moment zijn 40% van alle Britse huishoudens bereikbaar voor addressable TV. Uit een nieuw rapport van Sky

Topics: Reclame-effect, ROI

10/04/19

Addressable TV bereikt doelgroep op een privacy compliant manier

Kennis Nieuws

Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het

Topics: Regelgeving TV-reclame, ROI

24/05/22

Case: Ster | FarmCamps

Inspiratie

FarmCamps, al jaren een trouwe verschijning rondom NPO Zapp(elin), de kinderprogrammering van de NPO, besloot eind 2020 zijn kansen te grijpen én te verzilveren in

Topics: Case studies

20/12/21

Case: Talpa | Coca Cola ‘Breakology’

Inspiratie

Coca Cola presenteert ‘Breakology. Dé break die je nodig hebt om even te resetten. Een co-creatie van Coca-Cola, UM en Talpa Network met als doelstellingen:

Topics: Case studies

31/05/21

egta whitepaper: 40 cases tonen impact Covid-19 op reclame creatie

Covid 19 Inspiratie Nieuws

TV-broadcasters en hun saleshuizen moeten zich constant aanpassen aan het veranderende ‘Total Video’ landschap. Dat komt door de veranderingen in reclame-technologie, waardoor de TV-industrie zich

Topics: Case studies

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en