Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/11/17
Millennials vinden TV(-reclame) belangrijker dan YouTube

Voor merken die op zoek zijn naar een groot publiek – en al helemaal als het gaat om millennials – is TV nog steeds het meest effectieve platform. Dit blijkt uit een nieuwe studie van VAB, het Amerikaans Video Advertising Bureau, die bezwaar maakt tegen de stelling dat millennials weglopen bij lineaire TV.

De gemiddelde Amerikaanse volwassene kijkt nog steeds maar liefst 5 uur en 18 minuten per dag TV. Volgens het rapport is dat langer dan de tijd die ze opgeteld besteden aan eten en drinken, winkelen, telefoneren, e-mailing, Netflix, Youtube en Facebook. En de grootste televisiefans? Dat zijn de millennials. Met 3 uur per dag besteden zij meer tijd aan TV-kijken dan aan alle andere activiteiten bij elkaar opgeteld. Ze kijken vier keer zo lang naar televisie dan naar video’s op Youtube, het grootste online videoplatform ter wereld.

Het rapport maakt bezwaar tegen de stelling dat millennials weglopen bij lineaire TV. De leeftijdsgroep 18 – 24 jaar kijken 88% van het prime time-aanbod live en de leeftijdsgroep 25 – 34 jaar bekijkt 86% van dat aanbod live. Het VAB-rapport benadrukt dat kijkers een sterke band hebben met TV-content. Dit in tegenstelling tot YouTube-content, waar gebruikers weinig loyaliteit vertonen. De kans dat nieuwe TV-programma’s rechtstreeks of op de eerste uitzenddag worden bekeken, is meer dan twee keer zo groot dan bij nieuwe YouTube-video’s (88% ten opzichte van 36%).

De kijkervaring verschilt ook. Op YouTube is dit zeer gefragmenteerd, met wekelijks 37,2 miljard kijkminuten verdeeld over meer dan 700.000 kanalen. Bij televisie zijn dat 292,5 miljard minuten verdeeld over 635 programma’s.

Kijktijd is een belangrijke indicator van emotionele engagement en emotie. 98% van de kijkers beleeft plezier aan TV-kijken. Dat percentage is veel hoger dan het aantal tevreden kijkers via tablet (63%), computer (54%) of mobiel (53%). Waarom is dit van belang? Omdat – zo stelt het rapport – 85% van alle consumentenaankopen wordt ingegeven door een emotionele connectie. Iemand die emotioneel betrokken is, heeft een drie keer zo grote kans om betrokken te raken bij een merk.

Als je wat verder kijkt, verder dan makkelijke aannames over het kijkgedrag van millennials, dan valt op hoeveel tijd millennials aan TV besteden.” zegt Sean Cunningham, president en CEO van VAB. “Millennials hebben een niet te stillen honger naar TV-programma’s en zijn constant op zoek naar nieuwe manieren van verbinden met hun favoriete karakters en programma’s. YouTube is daarvan uiteraard onderdeel; het wordt elke avond weer gevoed door TV-content. Onze analyse toont aan dat TV-programma’s met begeleidende reclamespots de belangrijkste factor zijn in trending content op YouTube. TV biedt een real-time, gedeelde emotionele ervaring die geen enkel ander digitaal platform kan evenaren.

Dit artikel is een samenvatting van het artikel over het VAB rapport op Adweek.com en MarketingOnline. Het volledige VAB-rapport kan hier worden gedownload.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’. Zo blijkt uit Australisch onderzoek naar de verkoopeffecten van meer dan 18.000 verschillende reclames dat TV-reclame het meest de aandacht trekt van consumenten en de beste beeldkwaliteit heeft waardoor het verkoopeffect 2,4 keer meer is dan bij Facebook en 2,75 keer meer dan bij YouTube. Engels onderzoek toont aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/02/22

State of the art van de aandachteconomie en een voorspelling voor 2022

Onderzoek

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

25/07/24

Screenforce Day 2024: The Future of TV Advertising Amsterdam

Persberichten Inspiratie

Nationale en internationale sprekers geven hun visie op de ontwikkelingen in de TV-industrie Op dinsdag 24 september bundelen Screenforce en The Future Of TV Advertising,

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met