Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/05/22
Nieuwe regels influencers Mediawet

Sinds vorige week is bekend wat de Mediawet voor influencers betekent. Talenten met meer dan 500.000 volgers krijgen vanaf nu met nieuwe regels te maken, naast de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. De branche is blij dat hier eindelijk duidelijkheid over is. Wat betekent dit voor samenwerken met influencers?

Hoe zien de regels er precies uit?
Bij de ingang van de nieuwe Mediawet op 1 november 2020 was al duidelijk dat er aanvullende regels zouden volgen voor ‘grote’ influencers. Inmiddels is bekend dat het Commissariaat voor de Media hiermee influencers met meer dan 500.000 volgers bedoelt, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video’s. Zij krijgen vanaf nu te maken met andere reclameregels en moeten zich inschrijven bij het Commissariaat. In dit artikel van branchevereniging DDMA staan de belangrijkste regels kort samengevat. Je kunt alle nieuwe regels ook terugvinden op de site van het Commissariaat.

De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal.

Bij overtreding van deze regels kunnen influencers met meer dan 500.000 volgers een boete krijgen. Vanaf 1 juli 2022 treden de regels van het Commissariaat in werking. Vanaf dat moment kunnen zij gaan handhaven.

Nieuwe voorlichtingswebsite
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor adverteerders, influencers en hun vertegenwoordigers lastig om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, in samenwerking met verschillende aangesloten partijen zoals Screenforce de site influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd. Hierin worden naast regels uit de Mediawet ook de verplichtingen uit consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing meegenomen. Handig voor influencers, maar ook voor merken en bureaus. Jullie zijn immers samen verantwoordelijk voor het naleven van de regels. De website is met behulp van inhoudelijke input van het Commissariaat voor de Media en de Stichting Reclame Code ontwikkeld.

Industry Meetup op 31 mei
Om ervoor te zorgen dat merken, bureaus en influencers zo goed mogelijk zijn voorbereid de nieuwe Mediawet, hebben de brancheverenigingen DDMA en bvA op 31 mei een gratis Industry Meetup Influencer Marketing georganiseerd. In 1,5 uur word je helemaal bijgepraat door sprekers van onder meer het Commissariaat voor de Media, DDMA en Kruidvat. Je kan het event hier on demand terugkijken:

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/10/21

Regelgeving TV-reclame

Kennis

De mediabranche in het algemeen en TV in het bijzonder krijgen in toenemende mate te maken met meer wetgeving en (zelf)regulering, zowel vanuit zowel Den

Topics: Regelgeving TV-reclame

30/11/20

Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor influencer marketing?

Kennis Nieuws

Op 1 november 2020 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder

Topics: Regelgeving TV-reclame

11/06/19

Industry Meetup Influencer Marketing: samen op scherp voor transparante reclame

Nieuws

Maandag 3 juni heeft de Industry Meetup Influencer Marketing plaatsgevonden. Sprekers van SRC (Stichting Reclame Code), DDMA (Data Driven Marketing Association), OCW (ministerie van Onderwijs,

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met