Sinds vorige week is bekend wat de Mediawet voor influencers betekent. Talenten met meer dan 500.000 volgers krijgen vanaf nu met nieuwe regels te maken, naast de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. De branche is blij dat hier eindelijk duidelijkheid over is. Wat betekent dit voor samenwerken met influencers?
Hoe zien de regels er precies uit?
Bij de ingang van de nieuwe Mediawet op 1 november 2020 was al duidelijk dat er aanvullende regels zouden volgen voor ‘grote’ influencers. Inmiddels is bekend dat het Commissariaat voor de Media hiermee influencers met meer dan 500.000 volgers bedoelt, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video’s. Zij krijgen vanaf nu te maken met andere reclameregels en moeten zich inschrijven bij het Commissariaat. In dit artikel van branchevereniging DDMA staan de belangrijkste regels kort samengevat. Je kunt alle nieuwe regels ook terugvinden op de site van het Commissariaat.
De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal.
Bij overtreding van deze regels kunnen influencers met meer dan 500.000 volgers een boete krijgen. Vanaf 1 juli 2022 treden de regels van het Commissariaat in werking. Vanaf dat moment kunnen zij gaan handhaven.
Nieuwe voorlichtingswebsite
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor adverteerders, influencers en hun vertegenwoordigers lastig om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, in samenwerking met verschillende aangesloten partijen zoals Screenforce de site influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd. Hierin worden naast regels uit de Mediawet ook de verplichtingen uit consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing meegenomen. Handig voor influencers, maar ook voor merken en bureaus. Jullie zijn immers samen verantwoordelijk voor het naleven van de regels. De website is met behulp van inhoudelijke input van het Commissariaat voor de Media en de Stichting Reclame Code ontwikkeld.
Industry Meetup op 31 mei
Om ervoor te zorgen dat merken, bureaus en influencers zo goed mogelijk zijn voorbereid de nieuwe Mediawet, hebben de brancheverenigingen DDMA en bvA op 31 mei een gratis Industry Meetup Influencer Marketing georganiseerd. In 1,5 uur word je helemaal bijgepraat door sprekers van onder meer het Commissariaat voor de Media, DDMA en Kruidvat. Je kan het event hier on demand terugkijken: