Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/07/24
Trends in TV 2023 | deel 2: Het herstel van reclame kijktijd en de kracht van TV reclame

Naast de ontwikkelingen op het gebied van kijkpatronen in het vorige artikel over het Trends in TV onderzoek 2023, ziet Thinkbox ook stabilisatie van de video advertising kijktijd. Daarnaast staat Thinkbox uitgebreid stil bij de impact van mediakanalen omdat het, met het oog op de fragmentatie van mediaconsumptie, steeds belangrijker wordt om te kijken naar meer dan alleen bereik.

Video advertising kijktijd is gestabiliseerd
Net als de algemene kijkpatronen is video-reclame kijktijd (over alle apparaten heen) gestabiliseerd. Lineaire televisie laat een kleine daling zien van 2% in 2023, een daling die gecompenseerd wordt door BVOD advertising, zoals in onderstaande grafiek te zien is.

 

Lineaire TV blijft verreweg de grootste bij video advertising
Ook in 2023 heeft TV met 83,5% het grootste aandeel in video advertising tijd, gevolgd door YouTube. Bij de jongere doelgroep 16-34 liggen die verhoudingen wel anders. Daar is YouTube goed voor bijna 28%, met lineaire TV iets minder dan het dubbele daarvan (54%).


Ommekeer in high-quality video advertising verwacht
Met de opkomst van AVOD verwacht Thinkbox dat de recente terugloop in kijktijd naar videoreclame teruggedraaid zal worden. Thinkbox baseert zich hiermee op modellen die voorspellen dat 90% van de Amazon Prime Video abonnementen, 10% van de Netflix abonnementen en 5% van de Disney+ abonnementen specifiek op hun AVOD tiers zullen zijn, wat in het VK neerkomt op omgerekend 20 miljard views van 30-seconden commercials rond professioneel geproduceerde content in 2024. Met de kans om hier additioneel bereik mee te genereren, is de verwachting dat budgetten ook zullen volgen.

Bereik
Als naar bereik wordt gekeken, dan is de mate waarin mensen kijken, en de spreiding daarvan van essentieel belang. Dit kan je inzichtelijk maken door een groep in 10 even grote subgroepen te verdelen op basis van hoeveel ze kijken. In onderstaande grafiek is te zien dat de verdeling er voor de verschillende services allemaal grofweg hetzelfde uitziet, volgens de wet van Pareto (ook wel bekend als de 80/20 regel): een kleine groep kijkt heel veel, een grote groep een stuk minder.

 

Als gekeken wordt naar de kans om een groot bereik te genereren op het TV scherm dan is in onderstaande grafiek te zien dat TV makkelijk 50% van het bereik voor zijn rekening neemt en daarom zo belangrijk is voor een campagne. Daarnaast is te zien dat BVOD en SVOD met reclame een belangrijke bijdrage leveren voor een adverteerder aan additioneel bereik bij lichte kijkers.

 

Omdat aandacht een steeds belangrijkere metric wordt in het meten van effectiviteit van campagnes heeft Thinkbox, naast bereik, ook gekeken naar aandacht. Hierbij heeft zij meerdere onderzoeken samengebracht en gevisualiseerd in onderstaande plot. Hierbij is de kracht van TV te zien, in de combinatie van aandacht en wat EssenceMedia.com “signaling strength” noemt. “Signaling strength” houdt in dat de gepercipieerde waarde en schaalgrootte van een bepaald advertentiekanaal de merkattributen van een geadverteerde merk in de ogen van de consument kunnen versterken. Oftewel: TV, net als BVOD en de bioscoop versterken de kwaliteitsperceptie van de merken die op die kanalen adverteren.

 

Geïnspireerd door bovenstaande plot heeft Thinkbox naar nog een aantal manieren gekeken om mediakanalen te plotten, op basis van een aantal veelvoorkomende marketingdoelstellingen.

In de grafiek hieronder is gekeken naar invloed. Dit hebben ze gedefinieerd op basis van wekelijks bereik, de betrouwbaarheid van de kanalen en de mate waarin zij als kanaal een versterkende bijdrage leveren aan een campagne, zoals uit IPA onderzoek is gebleken. Daarin is duidelijk de rol van TV te zien.

 

Een adverteerder wil uiteraard graag dat een reclamecampagne zich in het langetermijngeheugen nestelt om merkeffecten te bewerkstellingen. En het is bijvoorbeeld ook belangrijk voor merken met een lange aankoopcyclus. Elementen die hierbij een grote rol spelen zijn de tijd die een consument aan de reclame besteedt, de emotie die de reclame oproep en de mate waarin een kanaal in staat is om een langetermijneffect teweeg te brengen. Nog meer dan in de vorige grafieken komt TV dan op eenzame hoogte te staan.

 

 

Tenslotte kijken de onderzoekers naar de ROI van de diverse kanalen, waarbij ze kijken naar de kosten per seconde aandacht, afgezet tegen wekelijks bereik. Ook hier is de bijdrage van TV onmiskenbaar.

 

 

Thinkbox erkent dat zij in deze rapportage de focus hebben kunnen leggen op aspecten die gunstig zijn voor TV, maar geeft tegelijkertijd aan dat de invloed van een kanaal, de mate waarin deze in staat is om een boodschap over te brengen en de kosten-baten verhouding onmiskenbaar zijn en dat het kijken naar meer dan alleen bereik alleen maar belangrijker wordt met het oog op de fragmentatie van mediaconsumptie.

Dit artikel is een bewerking door Screenforce van de presentatie over het onderzoek. Je kan de interactieve presentatie hier vinden.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/04/24

Reclame levert ook post-covid een hoge value for money

Onderzoek Kennis

Nieuwe ROI-analyse Engelse Thinkbox over 10 verschillende mediumtypen Veel mediabureaus en adverteerders klagen dat door de gestegen tarieven en afnemend bereik TV-reclame niet meer kosteneffectief

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

27/03/23

Onderzoek naar herinnering en effecten van reclame

Onderzoek Kennis

In veel onderzoeken geven de meeste consumenten aan dat zij reclame niet interessant vinden en dat zij zich hierdoor niet laten beïnvloeden. Zwitsers onderzoek, naar

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

23/01/23

Waarom TV een koopje is als je aandacht meerekent

Nieuws

Data van TVision geven TV-zenders de ruimte om hogere CPM’s te rekenen voor de kwaliteitscontent die ze creëren Michael Follet, Managing Director van onderzoeksbureau Lumen

13/02/24

De 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2023 zijn bekend

Persberichten

De strijd om de Ster Gouden Loeki is losgebarsten met de bekendmaking van de 10 finalisten. De commercials die nog in de race zijn voor

Topics: TV-reclame

08/07/24

Aandacht voor lineair en VOD het grootst op het TV-scherm

Onderzoek Kennis

Afgelopen najaar is door SNPTV, de Franse zusterorganisatie van Screenforce, een nieuw onderzoek uitgevoerd naar de rol van aandacht in het overbrengen van je merkboodschap,

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

11/10/22

Volume TV-reclames online kansspelen niet tegenomen

Nieuws

Het volume TV-reclames voor online kansspelen is het eerste jaar na de openstelling van de onlinekansspelenmarkt niet toegenomen in vergelijking met het begin van de

Topics: TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met