Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/07/18
TV bezit Nederlandse huishoudens in eerste helft 2018 op 96 procent

Het aantal met internet verbonden TV’s in Nederlandse huishoudens stijgt verder. Terwijl TV een belangrijke plek behoudt in huishoudens, groeit het bezit van mobiele devices. Het gebruik van betaalde online videodiensten wint aan populariteit. 

Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door Kantar TNS wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. Voor dit onderzoek werden er in de eerste helft van 2018 2.814 huishoudens en 2.282 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Verdere stijging bezit smartphones, bezit televisie blijft stabiel
89% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder is in het bezit van een smartphone. Dit is een significante stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (85%). De aanwezigheid van een laptop in Nederlandse huishoudens stijgt significant verder van 77% naar 79%. Het aantal huishoudens met een tablet is met 66% gelijk gebleven aan de tweede helft van 2017. Ondanks de groei in mobiele apparaten behoudt de televisie een prominente plaats binnen het huishouden. 96% van de huishoudens heeft 1 of meerdere toestellen in gebruik.

89% van de Nederlandse huishoudens heeft digitale televisie
Meer dan de helft van de huishoudens (54%) geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 21% procent van de huishoudens heeft een digitale aansluiting via internet. In 12% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 6% van de huishoudens ontvangt een televisiesignaal via Digitenne, 3% heeft een schotel. Deze percentages zijn allemaal licht gestegen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar. Tegelijkertijd daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen wederom significant van 15% in de tweede helft van 2017 naar 13% in de eerste helft van 2018.

Aantal connected huishoudens stijgt verder
Het aantal huishoudens met een smart TV groeit langzaam verder van 42% in de eerste helft van 2017 naar 46% in de eerste helft van 2018. In 20% van de huishoudens is een mediacenter (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig waarmee ook via het internet gekeken kan worden. Een sterke stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (15%). Het bezit van opnameapparatuur zoals een harddiskrecorder loopt daarentegen terug.

Populariteit betaalde online videodiensten groeit
De groei in televisies met internettoegang en mobiele apparaten gaat gepaard met een stijgende populariteit van betaalde onlinevideodiensten zoals Netflix, Videoland, NPO Start Plus, en RTLXL Premium. 48% van de huishoudens maakt wel eens gebruik van betaalde onlinevideodiensten, wat een jaar geleden nog 40% was. In één op de drie huishoudens (34%) worden online videodiensten op wekelijkse basis of vaker gebruikt, terwijl de helft (49%) van de huishoudens met kinderen (0-17 jaar) wekelijks gebruik maakt van een betaalde videodienst.

Over de MSS
Sinds 2011 voert Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.

De doelstelling van MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Ook levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder.

Bij gebruik van deze gegevens dient vermeld te worden: Bron: Stichting KijkOnderzoek/MSS.


Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/14

Behoefte aan targetting en synchronisatie TV-reclame groeit

Onderzoek

Het stijgende gebruik van second screens zoals smartphones en tablets verandert de manier waarop consumenten omgaan met en reageren op TV-reclame. Dat blijkt uit recente

Topics: Synchronized advertising, Targetted TV Advertising

13/03/14

10 voorspellingen over de TV-toekomst

Inspiratie

Zachary Weiner, CEO bij het communicatie- en marketingbureau Emerging Insider Communications uit Chigaco, zet 10 voorspellingen over de TV-toekomst uiteen. Wie onderzoek gaat doen naar

Topics: 2nd screening, Online Video, Techniek

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

01/10/21

Kinder- en jeugd reclame code

Kennis

De kinder- en jeugd reclamecode is voor die reclame-uitingen die zich richten op kinderen, minderjarigen en jeugdigen. De wijze waarop kinderen, minderjarigen en jeugdigen reclame-uitingen

Topics: Jongeren en media, Regelgeving TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en