Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/07/18
TV bezit Nederlandse huishoudens in eerste helft 2018 op 96 procent

Het aantal met internet verbonden TV’s in Nederlandse huishoudens stijgt verder. Terwijl TV een belangrijke plek behoudt in huishoudens, groeit het bezit van mobiele devices. Het gebruik van betaalde online videodiensten wint aan populariteit. 

Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door Kantar TNS wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. Voor dit onderzoek werden er in de eerste helft van 2018 2.814 huishoudens en 2.282 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Verdere stijging bezit smartphones, bezit televisie blijft stabiel
89% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder is in het bezit van een smartphone. Dit is een significante stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (85%). De aanwezigheid van een laptop in Nederlandse huishoudens stijgt significant verder van 77% naar 79%. Het aantal huishoudens met een tablet is met 66% gelijk gebleven aan de tweede helft van 2017. Ondanks de groei in mobiele apparaten behoudt de televisie een prominente plaats binnen het huishouden. 96% van de huishoudens heeft 1 of meerdere toestellen in gebruik.

89% van de Nederlandse huishoudens heeft digitale televisie
Meer dan de helft van de huishoudens (54%) geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 21% procent van de huishoudens heeft een digitale aansluiting via internet. In 12% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 6% van de huishoudens ontvangt een televisiesignaal via Digitenne, 3% heeft een schotel. Deze percentages zijn allemaal licht gestegen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar. Tegelijkertijd daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen wederom significant van 15% in de tweede helft van 2017 naar 13% in de eerste helft van 2018.

Aantal connected huishoudens stijgt verder
Het aantal huishoudens met een smart TV groeit langzaam verder van 42% in de eerste helft van 2017 naar 46% in de eerste helft van 2018. In 20% van de huishoudens is een mediacenter (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig waarmee ook via het internet gekeken kan worden. Een sterke stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (15%). Het bezit van opnameapparatuur zoals een harddiskrecorder loopt daarentegen terug.

Populariteit betaalde online videodiensten groeit
De groei in televisies met internettoegang en mobiele apparaten gaat gepaard met een stijgende populariteit van betaalde onlinevideodiensten zoals Netflix, Videoland, NPO Start Plus, en RTLXL Premium. 48% van de huishoudens maakt wel eens gebruik van betaalde onlinevideodiensten, wat een jaar geleden nog 40% was. In één op de drie huishoudens (34%) worden online videodiensten op wekelijkse basis of vaker gebruikt, terwijl de helft (49%) van de huishoudens met kinderen (0-17 jaar) wekelijks gebruik maakt van een betaalde videodienst.

Over de MSS
Sinds 2011 voert Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.

De doelstelling van MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Ook levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder.

Bij gebruik van deze gegevens dient vermeld te worden: Bron: Stichting KijkOnderzoek/MSS.


Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/14

Behoefte aan targetting en synchronisatie TV-reclame groeit

Second screen voor veel TV-kijkers complementair

Onderzoek

Het stijgende gebruik van second screens zoals smartphones en tablets verandert de manier waarop consumenten omgaan met en reageren op TV-reclame. Dat blijkt uit recente

Topics: Targetted TV Advertising, Synchronized advertising

13/03/14

10 voorspellingen over de TV-toekomst

10 voorspellingen voor de toekomst

Inspiratie

Zachary Weiner, CEO bij het communicatie- en marketingbureau Emerging Insider Communications uit Chigaco, zet 10 voorspellingen over de TV-toekomst uiteen.

Topics: 2nd screening, Online Video, Techniek

05/08/15

TV is dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Het kijken naar TV-programma’s op de televisie is nog steeds dominant ondanks het feit dat er steeds meer video content online en via smartphones wordt

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

20/10/20

Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw onderzoek in opdracht van WPP dochter Finecast is het beeld dat kijkers van TV hebben de afgelopen vijf jaar veranderd door de technologische

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Jongeren en media

08/01/13

Onderzoek door SPOT-zenders

SPOT onderzoeken door SPOT-zenders

Onderzoek

De SPOT zenders doen regelmatig onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen. Vaak beschikken zij over nog meer interessante onderzoeken en tools om adverteerders en mediaplanners van dienst

Topics: Jongeren en media

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met