Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/07/18
TV bezit Nederlandse huishoudens in eerste helft 2018 op 96 procent

Het aantal met internet verbonden TV’s in Nederlandse huishoudens stijgt verder. Terwijl TV een belangrijke plek behoudt in huishoudens, groeit het bezit van mobiele devices. Het gebruik van betaalde online videodiensten wint aan populariteit. 

Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door Kantar TNS wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. Voor dit onderzoek werden er in de eerste helft van 2018 2.814 huishoudens en 2.282 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Verdere stijging bezit smartphones, bezit televisie blijft stabiel
89% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder is in het bezit van een smartphone. Dit is een significante stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (85%). De aanwezigheid van een laptop in Nederlandse huishoudens stijgt significant verder van 77% naar 79%. Het aantal huishoudens met een tablet is met 66% gelijk gebleven aan de tweede helft van 2017. Ondanks de groei in mobiele apparaten behoudt de televisie een prominente plaats binnen het huishouden. 96% van de huishoudens heeft 1 of meerdere toestellen in gebruik.

89% van de Nederlandse huishoudens heeft digitale televisie
Meer dan de helft van de huishoudens (54%) geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 21% procent van de huishoudens heeft een digitale aansluiting via internet. In 12% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 6% van de huishoudens ontvangt een televisiesignaal via Digitenne, 3% heeft een schotel. Deze percentages zijn allemaal licht gestegen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar. Tegelijkertijd daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen wederom significant van 15% in de tweede helft van 2017 naar 13% in de eerste helft van 2018.

Aantal connected huishoudens stijgt verder
Het aantal huishoudens met een smart TV groeit langzaam verder van 42% in de eerste helft van 2017 naar 46% in de eerste helft van 2018. In 20% van de huishoudens is een mediacenter (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig waarmee ook via het internet gekeken kan worden. Een sterke stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (15%). Het bezit van opnameapparatuur zoals een harddiskrecorder loopt daarentegen terug.

Populariteit betaalde online videodiensten groeit
De groei in televisies met internettoegang en mobiele apparaten gaat gepaard met een stijgende populariteit van betaalde onlinevideodiensten zoals Netflix, Videoland, NPO Start Plus, en RTLXL Premium. 48% van de huishoudens maakt wel eens gebruik van betaalde onlinevideodiensten, wat een jaar geleden nog 40% was. In één op de drie huishoudens (34%) worden online videodiensten op wekelijkse basis of vaker gebruikt, terwijl de helft (49%) van de huishoudens met kinderen (0-17 jaar) wekelijks gebruik maakt van een betaalde videodienst.

Over de MSS
Sinds 2011 voert Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.

De doelstelling van MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Ook levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder.

Bij gebruik van deze gegevens dient vermeld te worden: Bron: Stichting KijkOnderzoek/MSS.


Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/14

Behoefte aan targetting en synchronisatie TV-reclame groeit

Onderzoek

Het stijgende gebruik van second screens zoals smartphones en tablets verandert de manier waarop consumenten omgaan met en reageren op TV-reclame. Dat blijkt uit recente

Topics: Synchronized advertising, Targetted TV Advertising

13/03/14

10 voorspellingen over de TV-toekomst

Inspiratie

Zachary Weiner, CEO bij het communicatie- en marketingbureau Emerging Insider Communications uit Chigaco, zet 10 voorspellingen over de TV-toekomst uiteen. Wie onderzoek gaat doen naar

Topics: 2nd screening, Online Video, Techniek

01/02/23

Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2022 Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en