De Global TV Group heeft een update gepubliceerd van het Global TV Deck. De organisatie – bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties – heeft vorig jaar voor het eerst een overzicht gemaakt van de wereldwijde cijfers over TV. Dit jaar is het overzicht geüpdatet met de meest recente cijfers uit 26 landen.
Wereldwijde cijfers voor tweede keer verzameld
Het Global TV Deck biedt een compact overzicht met nieuwe inzichten. Het doel: de gebruikers van de databank eraan herinneren dat TV nog steeds een niet te onderschatten reclamemedium is en dat TV en online samen nog krachtiger zijn. Bestond het deck in 2017 nog uit cijfers uit 19 landen, dit jaar is het Global TV Deck aangevuld en geüpdatet met cijfers uit 26 landen wereldwijd.
- TV bereikt wereldwijd 67,6% van de bevolking binnen één dag en 95,7% binnen één maand. Voor Europa is dit respectievelijk 68,4% en 95,5%.
- Wereldwijd krijgt een gemiddelde TV campagne (400 GRP’s) 4,5 miljard views.
- TV is verantwoordelijk voor de meerderheid van het videoverbruik in Europa: 85%.
- Gemiddeld kijken mensen wereldwijd 8% meer TV dan 8 jaar geleden. Van 3 uur en 56 minuten in 2009 naar 4 uur en 15 minuten in 2017.
- Wereldwijd hebben mensen 44% meer vertrouwen in TV dan in andere media. In Europa is dit 41%.
- Ook wordt wereldwijd TV als reclamemedium als veiligste keuze gezien, gebaseerd op vertrouwen, aandacht, herinnering en verkoop. TV scoort 79% hoger dan andere media. In Europa is dit zelfs 135% hoger.
Het Global TV Deck en Nederland
Naast de cijfers uit Europa en wereldwijd bevat het deck ook analyses van de cijfers uit Nederland en de 25 andere landen. Het deck gaat in op onderwerpen zoals 1) bereik, 2) populariteit, 3) veerkracht, 4) vertrouwen en impact en 5) effectiviteit.
1) Bereik
TV heeft een groot bereik. De unieke combinatie van dit grote bereik en de hoeveelheid tijd die aan TV-kijken wordt besteed, maken dit medium tot een krachtig platform voor adverteerders.
- In Nederland bereikt TV 70% van de bevolking binnen een dag en 95% van de bevolking binnen één maand.
- Een gemiddelde TV-reclamecampagne (400 GRP) krijgt in Nederland 63 miljoen views.
2) Populariteit
TV is – in al zijn verschijningsvormen – ‘s werelds favoriete vorm van video. TV vertegenwoordigt volgens de beschikbare data 90% van de kijktijd van de gemiddelde kijker. De millennials, die het meest experimenteren met verschillende vormen van video, besteden in totaal 73% van hun kijktijd aan TV.
- In Nederland vertegenwoordigt TV 88% van de kijktijd van de totale bevolking. 74% van TV wordt live gekeken (6+).
3) Veerkracht
Ondanks de komst van SVOD-diensten als Netflix en online video-platforms als YouTube, is TV stabiel gebleven. Een significante invloed op kijkgedrag blijkt de levensfase van de kijker te zijn.
- In Nederland is sinds 2005 het aantal uren TV-kijken stabiel rond de 3 uur gemiddeld per dag.
- Millennials kijken meer TV naarmate ze ouder worden en kinderen krijgen. In Nederland kijken 13-19 jarigen 1 uur en 1 minuut per dag; de leeftijdsgroep 20-25 jarigen kijkt 1 uur en 33 minuten per dag en 20-34 jarigen met kinderen kijken 1 uur en 43 minuten.
4) Vertrouwen en impact
TV is de meest vertrouwde vorm van reclame en heeft de grootste kans om consumenten aan het lachen te maken, ze te ontroeren of andere emoties op te wekken.
- Volgens onderzoek van IPG Mediabrands vindt 50% van de Nederlanders TV de meest betrouwbare nieuwsbron, voor print is dat 39%, online 36% en radio 14%.
- Volgens Belgisch onderzoek van Mind Insights genereert TV-reclame bijna driemaal zo veel brand recall als reclame op YouTube.
- Volgens Frans onderzoek door Kantar heeft TV-reclame een positieve impact op het merk imago van de adverteerder.
5) Effectiviteit en efficiëntie
- Volgens de Engelse marketinggoeroes Les Binet en Peter Field is TV het meest effectieve medium voor het creëren van verkoopeffecten.
- Volgens hen is de effectiviteit de afgelopen jaren toegenomen van 27% in de periode 1998-2006 naar 40% voor 2008-2016.
TV is brand-safe
Een van de zorgen in de TV-branche is dat merkveiligheid een belangrijke rode vlag is voor videoadvertenties. Hoewel het belangrijk is om dit probleem aan te pakken, moet niet vergeten worden dat TV gevrijwaard blijft van die controverse. TV is een betrouwbaar medium:
- 100% transparant
- Grootste vertrouwen van kijkers
- Duidelijke regelgeving
- Maximale meetbaarheid
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het Global TV Deck 2018. Van het Global TV Deck 2018 met de nieuwste internationale cijfers is een pdf document beschikbaar. Meer informatie over de Global TV Group is hier te vinden.
Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame binnen het digitale medialandschap onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.
» Uit het vorige IPA rapport van Les Binet en Peter Field ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ blijkt dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden.
» In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten van meer dan 2.000 verschillende communicatiecampagnes door Ebiquity en Gain Theory.
» Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland vormt TV voor awareness campagnes een essentieel onderdeel van het mediaplan, zowel qua effectiviteit als qua efficiëntie. Voor response campagnes is de effectiviteit van TV het hoogste (gemiddeld effect op de verkoop is 7,6%). Qua efficiëntie scoren TV, online en print vergelijkbaar.