Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/12/18
Update wereldwijde TV-analyse met cijfers uit 26 landen

De Global TV Group heeft een update gepubliceerd van het Global TV Deck. De organisatie – bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties – heeft vorig jaar voor het eerst een overzicht gemaakt van de wereldwijde cijfers over TV. Dit jaar is het overzicht geüpdatet met de meest recente cijfers uit 26 landen.

Wereldwijde cijfers voor tweede keer verzameld
Het Global TV Deck biedt een compact overzicht met nieuwe inzichten. Het doel: de gebruikers van de databank eraan herinneren dat TV nog steeds een niet te onderschatten reclamemedium is en dat TV en online samen nog krachtiger zijn. Bestond het deck in 2017 nog uit cijfers uit 19 landen, dit jaar is het Global TV Deck aangevuld en geüpdatet met cijfers uit 26 landen wereldwijd.

  • TV bereikt wereldwijd 67,6% van de bevolking binnen één dag en 95,7% binnen één maand. Voor Europa is dit respectievelijk 68,4% en 95,5%.
  • Wereldwijd krijgt een gemiddelde TV campagne (400 GRP’s) 4,5 miljard views.
  • TV is verantwoordelijk voor de meerderheid van het videoverbruik in Europa: 85%.
  • Gemiddeld kijken mensen wereldwijd 8% meer TV dan 8 jaar geleden. Van 3 uur en 56 minuten in 2009 naar 4 uur en 15 minuten in 2017.
  • Wereldwijd hebben mensen 44% meer vertrouwen in TV dan in andere media. In Europa is dit 41%.
  • Ook wordt wereldwijd TV als reclamemedium als veiligste keuze gezien, gebaseerd op vertrouwen, aandacht, herinnering en verkoop. TV scoort 79% hoger dan andere media. In Europa is dit zelfs 135% hoger.

Het Global TV Deck en Nederland
Naast de cijfers uit Europa en wereldwijd bevat het deck ook analyses van de cijfers uit Nederland en de 25 andere landen. Het deck gaat in op onderwerpen zoals 1) bereik, 2) populariteit, 3) veerkracht, 4) vertrouwen en impact en 5) effectiviteit.

1) Bereik
TV heeft een groot bereik. De unieke combinatie van dit grote bereik en de hoeveelheid tijd die aan TV-kijken wordt besteed, maken dit medium tot een krachtig platform voor adverteerders.

  • In Nederland bereikt TV 70% van de bevolking binnen een dag en 95% van de bevolking binnen één maand.
  • Een gemiddelde TV-reclamecampagne (400 GRP) krijgt in Nederland 63 miljoen views.

2) Populariteit
TV is – in al zijn verschijningsvormen – ‘s werelds favoriete vorm van video. TV vertegenwoordigt volgens de beschikbare data 90% van de kijktijd van de gemiddelde kijker. De millennials, die het meest experimenteren met verschillende vormen van video, besteden in totaal 73% van hun kijktijd aan TV.

  • In Nederland vertegenwoordigt TV 88% van de kijktijd van de totale bevolking. 74% van TV wordt live gekeken (6+).

3) Veerkracht
Ondanks de komst van SVOD-diensten als Netflix en online video-platforms als YouTube, is TV stabiel gebleven. Een significante invloed op kijkgedrag blijkt de levensfase van de kijker te zijn.

  • In Nederland is sinds 2005 het aantal uren TV-kijken stabiel rond de 3 uur gemiddeld per dag.
  • Millennials kijken meer TV naarmate ze ouder worden en kinderen krijgen. In Nederland kijken 13-19 jarigen 1 uur en 1 minuut per dag; de leeftijdsgroep 20-25 jarigen kijkt 1 uur en 33 minuten per dag en 20-34 jarigen met kinderen kijken 1 uur en 43 minuten.

Global TV Deck 2018 (1)

4) Vertrouwen en impact
TV is de meest vertrouwde vorm van reclame en heeft de grootste kans om consumenten aan het lachen te maken, ze te ontroeren of andere emoties op te wekken.

  • Volgens onderzoek van IPG Mediabrands vindt 50% van de Nederlanders TV de meest betrouwbare nieuwsbron, voor print is dat 39%, online 36% en radio 14%.
  • Volgens Belgisch onderzoek van Mind Insights genereert TV-reclame bijna driemaal zo veel brand recall als reclame op YouTube.
  • Volgens Frans onderzoek door Kantar heeft TV-reclame een positieve impact op het merk imago van de adverteerder.

Global TV Deck 2018 (2)

5) Effectiviteit en efficiëntie

  • Volgens de Engelse marketinggoeroes Les Binet en Peter Field is TV het meest effectieve medium voor het creëren van verkoopeffecten.
  • Volgens hen is de effectiviteit de afgelopen jaren toegenomen van 27% in de periode 1998-2006 naar 40% voor 2008-2016.

TV is brand-safe
Een van de zorgen in de TV-branche is dat merkveiligheid een belangrijke rode vlag is voor videoadvertenties. Hoewel het belangrijk is om dit probleem aan te pakken, moet niet vergeten worden dat TV gevrijwaard blijft van die controverse. TV is een betrouwbaar medium:

  • 100% transparant
  • Grootste vertrouwen van kijkers
  • Duidelijke regelgeving
  • Maximale meetbaarheid

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het Global TV Deck 2018. Van het Global TV Deck 2018 met de nieuwste internationale cijfers is een pdf document beschikbaar. Meer informatie over de Global TV Group is hier te vinden.



Meer over dit onderwerp bij Screenforce

Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame binnen het digitale medialandschap onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

» Uit het vorige IPA rapport van Les Binet en Peter Field ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ blijkt dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden.

» In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten van meer dan 2.000 verschillende communicatiecampagnes door Ebiquity en Gain Theory.

» Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland vormt TV voor awareness campagnes een essentieel onderdeel van het mediaplan, zowel qua effectiviteit als qua efficiëntie. Voor response campagnes is de effectiviteit van TV het hoogste (gemiddeld effect op de verkoop is 7,6%). Qua efficiëntie scoren TV, online en print vergelijkbaar.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/12/17

Aantal TV-abonnementen is op zijn piek

Afstandsbediening (3)

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens een nieuw rapport van Telecompaper op emerce.nl is de Nederlandse TV-abonnementen-markt op zijn piek en zal de komende jaren dalen. Volgens Telecompaper analist Kamiel

18/09/17

Bereik en effectiviteit TV onmisbaar in digitale wereld

Afstandbediening

Nieuws Onderzoek

Het is onmiskenbaar dat beeldschermen een integraal onderdeel zijn van het leven van de consument, variërend van smartphones en social media tot TV en streaming

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

29/10/15

Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de

Topics: 2nd screening, Kijkcijfers

02/09/18

Mark Ritson: Targeting of massa marketing? Het antwoord is beide

Nieuws Onderzoek Kennis

De enige manier om op een duurzame wijze zowel korte als lange termijn groei te realiseren is om acties gericht op specifieke doelgroepen te combineren

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising

27/03/25

Drie regels om reclame-uitgaven in 2025 te optimaliseren

Inspiratie Nieuws Onderzoek

Merken staan onder steeds grotere druk om elke uitgegeven cent te verantwoorden. Hoe kunnen zij in dat licht de allocatie van hun reclamebudgetten heroverwegen om

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, ROI, Effectiviteit

14/05/24

Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek

Nieuws Onderzoek

Adverteren op het witte doek blijkt een slimme zet, mits de adverteerder een boodschap uitdraagt die past bij het bioscoopgevoel. Die en meer inzichten delen

Topics: ROI

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met