Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/12/21
De 14 best gelezen artikelen van 2021: het jaar samengevat

Het begin van een nieuw jaar: tijd voor nieuwe plannen maar ook tijd om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Het jaar 2021 was wederom een bijzonder jaar waarin flexibiliteit, creativiteit en daadkracht centraal stonden. Dit komt ook terug in het overzicht van best gelezen artikelen van Screenforce. Het jaar 2021 laat zich goed lezen door deze artikelen, waarin aandacht, e-commerce en currency centraal staan.

1. Videobegrippenlijst: de belangrijkste begrippen over TV en online video
Zoals vele industrieën kent ook de TV-industrie veel begrippen die voor de ingewijden gesneden koek zijn maar voor anderen om meer uitleg vragen. Voor deze laatste categorie heeft Screenforce de belangrijkste begrippen over TV en over online video op een rij gezet en uitgelegd.

2. Driedelige analyse e-commerce branche | Deel 1: TV-bestedingen in vijf jaar +50%
Om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop TV-reclames bijdragen aan de groei in de omzet van e-commerce bedrijven heeft Screenforce samen met haar Belgische collega VIA, Nielsen en onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een driedelige analyse gemaakt van de e-commerce branche. Het eerste deel van de analyse gaat over de bruto mediabestedingen.

3. De TV-reclamemarkt is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen
De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Kijkend naar de schade die de pandemie in veel markten heeft aangericht, waaronder de reclamemarkt, kijkt Screenforce tevreden terug naar een TV-reclamemarkt die in 2020 met ‘maar’ 9% is gedaald.

4. Reclame voor online kansspelen. Waar kun je op rekenen?
Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Tien aanbieders hebben van de KSA per 1 oktober 2021 een vergunning ontvangen waarmee zij hun kansspelen mogen aanbieden. De Nederlandse consument krijgt te maken met nieuwe aanbieders die zich willen presenteren middels mooie reclamecampagnes. Maar waarmee moeten deze nieuwe adverteerders rekening houden?

5. Ebiquity brengt met aCPM kosten per duizend seconden aandacht in kaart
Ebiquity heeft samen met de bureaus Lumen en TVision een onderzoeksrapport gepubliceerd: ‘The Challenge of Attention’. Verschillende relevante databronnen worden gecombineerd om een nieuwe samengestelde metric te construeren die zowel de aandacht voor TV als voor online media kwantificeert: een aCPM of ‘kosten per duizend seconden aandacht’. Alle aspecten van aandacht behandeld.

6. Diversiteit en inclusiviteit in reclame is een win-winsituatie
Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke thema’s voor adverteerders op dit moment. De Engelse broadcaster ITV heeft samen met System1 en DECA het onderzoek ‘Feeling Seen’ uitgevoerd. Was zijn de do’s en dont’s van inclusieve reclames?

 

7. E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame
Screenforce heeft een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce gepubliceerd. In dit tweede artikel worden de resultaten gepubliceerd van een onderzoek uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Screenforce over het e-commerce aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen.

8. E-commerce | Deel 3: bereik e-commerce sites 21% gestegen in drie jaar tijd
Het derde en laatste artikel gaat onder meer over het online bereik van e-commerce sites en de omzetten die deze online aanbieders realiseren.

 

9. Wereldwijd overzicht effectonderzoek: TV is de aanjager voor bedrijfsresultaten
De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het Global TV Deck. De eerste update dit jaar betreft onderzoek naar het effect van TV voor bedrijfsresultaten en beschrijft 13 verschillende onderzoeken afkomstig uit 7 landen uit de hele wereld.

10. Ehrenberg-Bass Instituut: Wat gebeurt er met merken die stoppen met adverteren?
Vanwege grote interesse vanuit de media-industrie heeft marketingprofessor Byron Sharp, van het Ehrenberg-Bass Instituut voor marketingwetenschap, het artikel ‘What happens when brands stop advertising’ openbaar gemaakt voor de hele markt. Zien merken die stoppen met adverteren hun verkopen dalen?

11 Nieuw onderzoek levert zes attention triggers voor aandachtsmarketing
Om aandacht te kunnen voorspellen en beïnvloeden onderzochten creatief marketingbureau Energize en de VU Amsterdam welke factoren van merkcommunicatie de aandacht door de consument bepalen. Deze factoren of ‘Attention Triggers’ zijn wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid (vrijwillige) aandacht die mensen willen besteden aan de boodschap van een adverteerder.

12. Post corona: E-commerce blijft groot en consument heeft voorkeur voor TV-reclame
WARC heeft in april het rapport ‘COVID-19 one year on’ uitgebracht. In dit rapport wordt samengevat welke effecten de coronacrisis heeft op marketing en mediaplanning. Door de coronacrisis is het aankoop- en mediagedrag van consumenten enorm veranderd en de verwachting is dat een deel van deze veranderingen permanent zullen blijven.

13. Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld
Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het ‘Not all Reach is Equal’ onderzoek dat Nelson-Field begin 2020 heeft uitgevoerd. Nelson-Field onderzocht de verschillen in aandacht voor videoreclame over verschillende videoplatforms. Doelstelling: meer inzicht te krijgen waarom TV-reclame beter scoort in effectiviteit dan social videoreclame.

14. Aandachtrevolutie: het opnieuw uitvinden van een uitvinding
In de blog die Karen Nelson-Field heeft geschreven voor Mediatel legt ze uit dat het definiëren van een minimum standaard voor impressies door de Amerikaanse Media Rating Council de eerste stap was op weg naar reclame-effectiviteit. Maar viewability is slechts een eerste voorwaarde. Optimalisering van actieve aandacht voor reclame is essentieel voor goede bedrijfsresultaten. Aandacht is de evolutie van het meten van impressies. Screenforce heeft de blog samengevat.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en