Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/12/21
De 14 best gelezen artikelen van 2021: het jaar samengevat

Het begin van een nieuw jaar: tijd voor nieuwe plannen maar ook tijd om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Het jaar 2021 was wederom een bijzonder jaar waarin flexibiliteit, creativiteit en daadkracht centraal stonden. Dit komt ook terug in het overzicht van best gelezen artikelen van Screenforce. Het jaar 2021 laat zich goed lezen door deze artikelen, waarin aandacht, e-commerce en currency centraal staan.

1. Videobegrippenlijst: de belangrijkste begrippen over TV en online video
Zoals vele industrieën kent ook de TV-industrie veel begrippen die voor de ingewijden gesneden koek zijn maar voor anderen om meer uitleg vragen. Voor deze laatste categorie heeft Screenforce de belangrijkste begrippen over TV en over online video op een rij gezet en uitgelegd.

2. Driedelige analyse e-commerce branche | Deel 1: TV-bestedingen in vijf jaar +50%
Om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop TV-reclames bijdragen aan de groei in de omzet van e-commerce bedrijven heeft Screenforce samen met haar Belgische collega VIA, Nielsen en onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een driedelige analyse gemaakt van de e-commerce branche. Het eerste deel van de analyse gaat over de bruto mediabestedingen.

3. De TV-reclamemarkt is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen
De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Kijkend naar de schade die de pandemie in veel markten heeft aangericht, waaronder de reclamemarkt, kijkt Screenforce tevreden terug naar een TV-reclamemarkt die in 2020 met ‘maar’ 9% is gedaald.

4. Reclame voor online kansspelen. Waar kun je op rekenen?
Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Tien aanbieders hebben van de KSA per 1 oktober 2021 een vergunning ontvangen waarmee zij hun kansspelen mogen aanbieden. De Nederlandse consument krijgt te maken met nieuwe aanbieders die zich willen presenteren middels mooie reclamecampagnes. Maar waarmee moeten deze nieuwe adverteerders rekening houden?

5. Ebiquity brengt met aCPM kosten per duizend seconden aandacht in kaart
Ebiquity heeft samen met de bureaus Lumen en TVision een onderzoeksrapport gepubliceerd: ‘The Challenge of Attention’. Verschillende relevante databronnen worden gecombineerd om een nieuwe samengestelde metric te construeren die zowel de aandacht voor TV als voor online media kwantificeert: een aCPM of ‘kosten per duizend seconden aandacht’. Alle aspecten van aandacht behandeld.

6. Diversiteit en inclusiviteit in reclame is een win-winsituatie
Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke thema’s voor adverteerders op dit moment. De Engelse broadcaster ITV heeft samen met System1 en DECA het onderzoek ‘Feeling Seen’ uitgevoerd. Was zijn de do’s en dont’s van inclusieve reclames?

 

7. E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame
Screenforce heeft een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce gepubliceerd. In dit tweede artikel worden de resultaten gepubliceerd van een onderzoek uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Screenforce over het e-commerce aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen.

8. E-commerce | Deel 3: bereik e-commerce sites 21% gestegen in drie jaar tijd
Het derde en laatste artikel gaat onder meer over het online bereik van e-commerce sites en de omzetten die deze online aanbieders realiseren.

 

9. Wereldwijd overzicht effectonderzoek: TV is de aanjager voor bedrijfsresultaten
De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het Global TV Deck. De eerste update dit jaar betreft onderzoek naar het effect van TV voor bedrijfsresultaten en beschrijft 13 verschillende onderzoeken afkomstig uit 7 landen uit de hele wereld.

10. Ehrenberg-Bass Instituut: Wat gebeurt er met merken die stoppen met adverteren?
Vanwege grote interesse vanuit de media-industrie heeft marketingprofessor Byron Sharp, van het Ehrenberg-Bass Instituut voor marketingwetenschap, het artikel ‘What happens when brands stop advertising’ openbaar gemaakt voor de hele markt. Zien merken die stoppen met adverteren hun verkopen dalen?

11 Nieuw onderzoek levert zes attention triggers voor aandachtsmarketing
Om aandacht te kunnen voorspellen en beïnvloeden onderzochten creatief marketingbureau Energize en de VU Amsterdam welke factoren van merkcommunicatie de aandacht door de consument bepalen. Deze factoren of ‘Attention Triggers’ zijn wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid (vrijwillige) aandacht die mensen willen besteden aan de boodschap van een adverteerder.

12. Post corona: E-commerce blijft groot en consument heeft voorkeur voor TV-reclame
WARC heeft in april het rapport ‘COVID-19 one year on’ uitgebracht. In dit rapport wordt samengevat welke effecten de coronacrisis heeft op marketing en mediaplanning. Door de coronacrisis is het aankoop- en mediagedrag van consumenten enorm veranderd en de verwachting is dat een deel van deze veranderingen permanent zullen blijven.

13. Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld
Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het ‘Not all Reach is Equal’ onderzoek dat Nelson-Field begin 2020 heeft uitgevoerd. Nelson-Field onderzocht de verschillen in aandacht voor videoreclame over verschillende videoplatforms. Doelstelling: meer inzicht te krijgen waarom TV-reclame beter scoort in effectiviteit dan social videoreclame.

14. Aandachtrevolutie: het opnieuw uitvinden van een uitvinding
In de blog die Karen Nelson-Field heeft geschreven voor Mediatel legt ze uit dat het definiëren van een minimum standaard voor impressies door de Amerikaanse Media Rating Council de eerste stap was op weg naar reclame-effectiviteit. Maar viewability is slechts een eerste voorwaarde. Optimalisering van actieve aandacht voor reclame is essentieel voor goede bedrijfsresultaten. Aandacht is de evolutie van het meten van impressies. Screenforce heeft de blog samengevat.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met